Geen bewijs dat coronavaccins kanker veroorzaken of verergeren
Amerikaanse onderzoekers analyseerden het eet- en drinkgedrag van bijna 24.000 volwassen Amerikanen (ouder dan 20 jaar) die deelnamen aan een grootschalig Amerikaans bevolkingsonderzoek, het zogenaamde National Health and Nutrition
Examination Survey (NHANES), tussen 1999 en 2010 (1). De deelnemers werden in 3 groepen ondergebracht, naargelang hun gewicht: normaal, overgewicht en
zwaarlijvigheid of obesitas. Eénenzestig procent van alle deelnemers verkoos gesuikerde frisdrank en 15% dronk light. Obese mensen dronken het vaakst light frisdrank (22%), gevolgd door mensen met overgewicht (19%). Van diegenen met een normaal lichaamsgewicht verkoos slechts 11% light. Er is weinig overlap tussen beide keuzes (4,4%): ofwel koos men light, ofwel de gesuikerde versie. Slanke consumenten die light verkiezen, leken beter op hun eetgedrag te letten in vergelijking met mensen met overgewicht en obesitas. Ook al dronken ze light, de mensen met gewichtsproblemen aten opvallend meer dan slanke consumenten. Sterker nog, diegenen met overgewicht en obesitas die gewone gesuikerde frisdrank dronken, waren niet dikker dan de overeenkomstige groepen die light dronken. De light drinkers met gewichtsproblemen aten dus het meest.
Mensen met overgewicht en obesitas consumeren meer light frisdrank dan mensen met een gezond lichaamsgewicht. Ze eten echter zoveel meer, dat het kiezen voor de calorie-arme drank geen effect heeft op hun lichaamsgewicht. Integendeel: ze zijn niet slanker dan hun lotgenoten die wel gesuikerde frisdrank kiezen. Daaruit kan je afleiden dat light-drinkers die al met gewichtsproblemen kampen, nog meer gaan eten. Over de redenen kan dit onderzoek geen uitsluitsel geven. Er bestaan wel enkele hypothesen. Volgens sommigen stimuleert de artificiële zoetstof in light frisdrank de appetijt in de hersenen, waardoor je meer trek zou krijgen in zoete snacks. Anderen geloven dat mensen die light drinken geneigd zijn om minder bewust te eten, omdat ze denken toch al iets voor de lijn te doen. Nog anderen menen dat de keuze voor light frisdrank verklapt dat je een ‘zoet mondje’ hebt en dus moeilijker van snoep en andere zoetigheid kan afblijven. Door de kunstmatige zoetstof blijven ze dan op hun honger zitten.
De studie toont aan dat Amerikanen met overgewicht en obesitas meer light frisdrank consumeren dan slanke Amerikanen, maar toch even dik zijn als hun lotgenoten die gesuikerde frisdrank verkiezen. Ze compenseren de lagere calorie-opname uit drank door meer vast voedsel te eten. Het gaat hier niet om een oorzakelijk verband: light frisdrank bevat geen calorieën en maakt niet dik. Het blijft gissen waarom mensen met overgewicht die light drinken meer eten.