Nee, mondmaskers veroorzaken geen hypercapnie

 

23 januari 2021

In een filmpje dat circuleert op sociale media claimt dokter Hilde De Smet dat mondmaskers gevaarlijk zouden zijn. Ze zouden zorgen voor hypercapnie, een aandoening waarbij er te weinig zuurstof en te veel CO2 in je bloed komt. De claims van De Smet zijn fout, mondmaskers zijn niet gevaarlijk en zorgen niet voor hypercapnie.


Lees meer
 
Wetenschappers hebben het coronavirus wél geïsoleerd. Het virus is helaas echt.

 

20 januari 2021

“Het coronavirus is nog nooit geïsoleerd.” en “Is de nieuwe Britse variant wel ooit onder de microscoop verschenen?” Een artikel in het Nederlandse internetmedium “De Bataafsche Courant” wil de indruk wekken dat wetenschappers die het coronavirus bestuderen eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn. Maar de claims van “De Bataafsche Courant” zijn niet juist.


Lees meer
 
Fitnesscentra zijn geen belangrijke besmettingshaarden voor COVID-19

 

15 januari 2021

Een lezer wees ons op een journaalitem van 12 november 2020 op tv-zender Één, waarin gezegd werd dat er veel COVID-19-besmettingen waren in fitnesscentra. Hiervoor baseerde Het Journaal zich op een studie uit het gerenommeerde Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Nature. Dit onderzoek ging echter over mogelijke besmettingshaarden en niet over effectieve besmettingen. Recent Europees onderzoek lijkt aan te tonen dat het aantal besmettingen in fitnesscentra verwaarloosbaar is.


Lees meer
 
Vlaams Belang onderschat de kostprijs van Unia

 

31 december 2020

Op 14 oktober postte het Vlaams Belang op haar Facebookpagina: “Het Vlaams Belang wordt door de Vivaldi-partijen en de N-VA geweerd uit de Raad van Bestuur van UNIA, een links-activistische instelling die ieder jaar €800.000 van uw belastinggeld krijgt.” Zelfs als je ervan uitgaat dat de post zich enkel op een Vlaams publiek richt, is die bewering over de financiering van Unia foutief. Het Vlaams Belang brengt namelijk alleen de bijdrage van de Vlaamse overheid in rekening. De partij vergeet de bijdrage van de federale overheid mee te rekenen. Aangezien die bijdrage gedeeltelijk bestaat uit geld van de Vlaamse belastingbetaler, onderschat de partij wat de Vlaming in totaal betaalt voor Unia.


Lees meer
 
Neen, deze brief met corona-desinformatie komt niet van het UZ Gent

 

28 december 2020

Sinds oktober circuleert er een brief op sociale media en via e-mail, met informatie, voorzorgsmaatregelen en tips rond het coronavirus. De auteur van de brief beweert dat de informatie afkomstig is van een medewerker van het UZ Gent. Factcheck Vlaanderen onderzocht waar de brief vandaan komt en of de claims over het coronavirus kloppen.


Lees meer
 
West-Vlaamse peuter stierf niet door vaccinaties

 

30 november 2020

Op sociale media wordt een artikel uit 2016 van de krant Het Nieuwsblad plots weer veel gedeeld. Het gaat over het overlijden van een West-Vlaamse peuter, die volgens zijn ouders stierf door de vaccinaties die hij enkele dagen eerder toegediend kreeg bij Kind en Gezin.


Lees meer
 
PCR-test blijft betrouwbaar, ondanks kleine kans op vals-positieven

 

8 november 2020

Op sociale media stellen mensen zich vragen over de betrouwbaarheid van de PCR-test, het staafje waarmee in de neus of keel wereldwijd stalen afgenomen worden om actuele besmettingen met het coronavirus op te sporen. Zo circuleert er een filmpje waarin beweerd wordt dat niet-gebruikte PCR-testen toch positief zouden testen, wat leidt tot ongerustheid.


Lees meer
 
Nee, in Duitsland zijn geen kinderen gestorven door mondmaskers

 

16 oktober 2020

In Duitsland doet al een aantal weken het hardnekkige bericht de ronde dat een aantal kinderen gestorven zou zijn door het dragen van een mondneusmasker. Volgens deze berichten zouden al drie overlijdens toegeschreven kunnen worden aan de verplichte mond- en neusbescherming via mondneusmaskers.


Lees meer