Britse vaccinatiecampagne voor vijf- tot elfjarigen verloopt zoals gepland
Gisteren schakelden de meeste West-Europese landen over op wintertijd: de klok werd een uurtje teruggedraaid. Volgens Britse wetenschappers is dat niet zo’n goed idee. Zij stelden vast dat, wanneer het ’s avonds vroeger donker is, kinderen minder spelen en sporten (1).
In totaal werden meer dan 23.000 kinderen tussen 5 en 16 jaar uit 9 landen bij het onderzoek betrokken. Het doel was nagaan of kinderen actiever zijn wanneer het na schooltijd langer licht blijft. Iets minder dan 500 Britse kinderen droegen een bewegingsdetector, die hun activiteitsgraad nauwkeurig registreerde. Ze droegen dit toestelletje de dagen voor en de dagen na de omschakeling van zomer- naar wintertijd. De onderzoekers vonden een klein verschil in activiteitsgraad (1,7 minuten extra matig tot intensief bewegen per dag, onafhankelijk van het weer), in de dagen dat de zon later onderging. Dit kleine verschil op individueel niveau, zou een duidelijke impact hebben op populatieniveau: zelfs meer dan wat campagnes die aansporen tot meer beweging behalen.
Ook werd vastgesteld dat klaarte in de ochtend en de vroege namiddag geen impact heeft op de bewegingsgraad bij kinderen (dan zitten ze op school), maar enkel een invloed uitoefent in de late namiddag en de vroege avond. De onderzoekers vragen zich af of het niet nuttig zou zijn om de klok het hele jaar door op zomertijd te laten staan, om het activiteitsniveau van kinderen op te krikken.
Het lijkt logisch: wanneer het later licht is, kunnen kinderen langer buiten spelen. Is het ‘s ochtends vroeger licht, dan kunnen kinderen daar niet fysiek van profiteren, omdat ze op school zitten.
De aard van dit onderzoek laat echter niet toe te bewijzen dat het verzetten van de klok in zomer en winter rechtstreeks aanzet tot meer of minder beweging bij kinderen. Anderzijds is het onmogelijk om een studie op te zetten die dit zou kunnen bewijzen: daartoe zou je een groep kinderen die in ‘zomertijd’ leven moeten kunnen vergelijken met kinderen die in ‘wintertijd’ leven, in gelijkaardige omstandigheden. Het kleine individuele verschil (voor Britse kinderen uit de studie: meer dan 1,7 minuten extra activiteit per dag), betekent inderdaad een groot verschil op populatieniveau, waarvoor geen grote inspanning zou nodig zijn.
Wanneer de zon later ondergaat en het ’s avonds langer licht is, zijn kinderen tussen 5 en 16 jaar fysiek iets actiever. Deze studie doet nadenken over de gevolgen van het terugzetten van de klok naar wintertijd.