Hoe maak je fake news? Je haalt beelden uit hun context en je vergeet wat een dokter echt zei over armen die magnetisch worden van vaccins.
Televisiekijken zet mensen aan tot snacken. Veel televisiekijken wordt dan ook in verband gebracht met gewichtstoename. Terwijl je in de zetel hangt, ben je immers niet actief. Amerikaanse onderzoekers vroegen zich of het uitmaakt naar welk tv-programma gekeken wordt. Ze nodigden 94 studenten uit om deel te nemen aan een experiment. Een deel van hen keek 20 minuten naar een actiefilm (‘The Island’), terwijl een ander deel naar een praatprogramma keek (‘Charlie Rose’). De deelnemers mochten zelf kiezen bij welke groep ze zich aansloten. Ze krijgen allemaal ongelimiteerd toegang tot snacks: koekjes, M&M’s, worteltjes of fruit. De onderzoekers stelden vast dat diegenen die naar de actiefilm keken gemiddeld 65% meer kilocalorieën verorberden in 20 minuten dan de groep die naar de talkshow keek (1). De conclusie luidde dat de aard van het programma dat je bekijkt, invloed heeft op de hoeveelheid die je daarbij snackt.
Het is best mogelijk dat mensen die een actiefilm kijken zich minder rustig voelen en meer eten dan diegenen die naar een interview kijken. Maar een oorzakelijk verband kan hier moeilijk gelegd worden. Deze studie vertoont bovendien heel wat hiaten. Zo is niet bekend wanneer de studenten televisie keken: vlak voor het eten? Of erna? De groepen waren niet goed gerandomiseerd: iedereen kon zelf kiezen tot welke groep hij wilde behoren. Dat betekent dat de groepen niet noodzakelijk onderling vergelijkbaar waren. Misschien bestond de actiegroep vooral uit sportieve studenten die net gesport en dus meer honger hadden. Over hun leef- en eetgewoonten en hun lichaamsgewicht vermeldt de studie evenmin iets.
Zeker is dat een actiefilm kijken op zich niet dik maakt. Het volstaat om geen snacks klaar te zetten om niet in de verleiding te komen.
De studie kan niet met zekerheid aantonen dat actiefilms meer doen snacken. Wie niet in die verleiding wil komen, kan best geen voedsel binnen handbereik zetten voor de televisie.