Diensten intensieve zorg zwaarder belast dan Sam Brokken beweert in documentaire ‘Tegenwind’
Koffie en thee zijn de meest geconsumeerde dranken in de wereld, en in elk shoppingcentrum is er wel een koffiebar om te relaxen. Een internationale groep onderzoekers ging na of koffie drinken een invloed heeft op het koopgedrag van mensen (1):
De onderzoekers besluiten dat cafeïne je aankoopgedrag kan beïnvloeden, omdat het de aanmaak van dopamine (gelukshormoon) in je hersenen stimuleert. Dat zorgt volgens de wetenschappers voor een staat van opwinding tijdens het winkelen.
Deze studie is natuurlijk vooral interessant voor de marketingafdelingen van bedrijven: hoe meer je koopt, hoe beter voor het bedrijf. Het is geweten dat muziek en zelfs geuren het aankoopgedrag van mensen kunnen beïnvloeden. Het bekendste voorbeeld is de geur van versgebakken brood, dat mensen als zeer aangenaam ervaren. Het Requiem van Mozart met wierookgeurtjes kan dan weer minder aangenaam overkomen wanneer je een mooi zomerkleedje uitkiest.
Als we deze studie mogen geloven, is het voor een winkel interessant om gratis koffie aan te bieden aan klanten. Maar we hebben geen gegevens over de deelnemers van deze studie, bijvoorbeeld of er toevallig verschillen waren tussen de cafeïnegroep en de cafeïnevrije groep. Ook over de gewoonte om regelmatig koffie te drinken weten we niets.
Statistisch gezien klopt er iets niet in deze studie: 95% van de deelnemers in de cafeïnegroep gaf tussen 95,5 euro en -40,5 euro uit. Als we de regels van de statistiek toepassen, betekent dit dat ze 40,5 euro van de winkel kregen. Sympathieke verkopers! Op basis van de cijfers kunnen we vermoeden dat een paar mensen in de cafeïnegroep extra veel uitgaven. Voor alle zekerheid drink je tijdens de solden misschien beter een warme chocomelk.
Een internationale studie toont aan dat mensen die koffie met cafeïne drinken voor het winkelen, meer geld opdoen in de winkel dan personen die cafeïnevrije koffie drinken. De deelnemers van deze studie waren hoofdzakelijk vrouwen, en er zijn geen gegevens over de samenstelling van de groep. Dit is de eerste studie die aantoont dat cafeïne een invloed zou hebben op het aankoopgedrag, maar een toevalstreffer kunnen we niet uitsluiten.