Dit weten we al over de behandelingen tegen COVID-19
Amerikaanse onderzoekers gingen na of ronde getallen (bijv. 100) meer impact hadden op het denken en het handelen van mensen dan niet-ronde getallen (bijv. 101) (1). Deze eigenschap noemt men “framing”: door een situatie anders te omschrijven, krijg je een andere reactie. Zo kan je zeggen dat een glas halfvol of halfleeg is: in beide gevallen bevat het glas evenveel vloeistof, maar halfvol legt de aandacht op “vol”. Op die manier kan je een product zwakker of sterker doen lijken.
De onderzoekers gingen na of we deze strategie ook kunnen gebruikt om cijfers weer te geven: zijn we gevoelig voor de manier waarop cijfers uitgedrukt worden? Om dit te testen, selecteerden de Amerikaanse onderzoekers 219 deelnemers. De deelnemers kregen verschillende vragenlijsten met cijfers in, afgerond en niet afgerond.
Een voorbeeld van hoe ze de vragen stelden:
Bij de analyse bleek dat 80% mager positiever werd ervaren dan 20% vet. Opmerkelijk is ook dat de afgeronde cijfers als positiever ervaren werden dan de niet-afgeronde cijfers. Dit betekent dat 80% en 20% als positiever ervaren werden dan 80,31% en 19,69%, terwijl de werkelijke cijfers hoger en lager waren dan de afgeronde cijfers.
Volgens de onderzoekers zijn niet-afgeronde getallen minder makkelijk te begrijpen, omdat de mensen de neiging hebben om het niet-afgerond getal te vergelijken met een gemakkelijk te begrijpen ideale standaard, bijvoorbeeld 100%.
De resultaten van dergelijke onderzoeken zijn interessant om de communicatie naar het publiek toe efficiënter te maken. Zo blijkt dat getallen afronden belangrijk is: een behandeling die voor 91,34% werkt kan beter verkocht worden als 90% werkzaam. Dit is natuurlijk een eigenaardig fenomeen: 90% is minder dan 91,34%. Logisch gezien zou je dus voor het tweede getal moeten gaan, maar 91,34% vinden we moeilijker te begrijpen. Bij 90% denken we eerder “bijna 100%”.
Getallen wekken gevoelens op die niets met het getal zelf te maken hebben. Ronde getallen zouden mensen meer aanmoedigen om gezondere keuzes te maken. In volle coronacrisis zouden we dus beter 2 meter afstand houden in plaats van 1,5 meter.
Amerikaanse onderzoekers gingen na of ronde getallen meer impact hadden op het denken en het gedrag van mensen dan werkelijke getallen. Ze stelden vast dat de ronde getallen als positiever ervaren werden omdat de niet-afgeronde getallen minder makkelijk te begrijpen zijn. Deze kennis kan nuttig zijn om gezondere keuzes aan te moedigen.