Nee, het delen van dit Facebookbericht vermijdt geen advertenties
Bovenstaande screenshot van een Facebookpost doet de ronde op sociale media. In een post van 12 april kondigt de poster de brand aan die op maandag 15 april een flink deel van de Notre Dame in Parijs in de as zal leggen. “Over drie dagen zal de Notre Dame kerk in Frankrijk in vlammen opgaan”, luidt de boodschap. De persoon die het bericht postte is dus helderziend…?
Op Facebook is het heel erg simpel om oude posts te bewerken, zonder de datum van publicatie te veranderen. Een post kan aangepast worden zodat het lijkt alsof de Facebook-poster een gebeurtenis van latere datum heeft voorspeld, zoals hieronder met een voorbeeld wordt aangetoond. In een post van 22 maart voorspel ik wie Parijs-Roubaix zal winnen en wie Philippe Gilbert daarvoor moet kloppen in de sprint...
Boven: de aangepaste post, met de datum van 22 maart. Onder: het origineel...
Als je vermoedt dat een post op Facebook bewerkt is, kan je dit steeds checken via ‘View edit history’. Deze optie geeft je de mogelijkheid om de bewerkingsgeschiedenis van een post te bekijken, zoals op de foto’s hieronder te zien is.
Bij een nadere inspectie van de post over de brand van de Notre Dame is bovendien duidelijk dat de post niet openbaar is. Het slotje naast de datum betekent dat enkel de originele poster het bericht kan zien. Op het publieke profiel van die persoon is de post dus niet terug te vinden. Omdat de post niet publiek zichtbaar is, kan de foto enkel afkomstig zijn van de poster zelf en staat het daarom vast dat hij die zelf heeft gemanipuleerd.