Geen tijd om te lezen?
Dit zijn onze conclusies!


  • Een recent ongeval waarbij zevenentwintig migranten omkwamen was niet het dodelijkste incident op het Kanaal ooit.
  • Het dodelijkste ongeval op het Kanaal was de schipbreuk van de HMS Victory in 1744, waarbij meer dan duizend mensen het leven lieten.
  • Volgens de beschikbare gegevens was het recente ongeval wel het dodelijkste incident met migranten op het Kanaal.

Op 24 november kwamen zeventwintig mensen om bij een schipbreuk in het Kanaal, ter hoogte van Calais. Twee personen konden levend uit het water gehaald worden. Het ging om migranten die hadden geprobeerd via het Kanaal het Verenigd Koninkrijk te bereiken.

Onder andere in een uitzending van Het Journaal en een artikel van VRT NWS werd er gesproken van “het dodelijkste incident op het Kanaal ooit”. Het jeugdjournaal Karrewiet zei dat er ‘nog nooit zoveel mensen zijn verdronken in het Kanaal.’ 

Niet de dodelijkste ramp ooit op het Kanaal

Het klopt niet dat de recente ramp zonder meer het dodelijkste incident ooit op het Kanaal zou zijn. Doorheen de geschiedenis zonken in de regio immers heel wat schepen met meer dan zevenentwintig opvarenden aan boord.

De dodelijkste ramp met één schip waarover informatie te vinden valt is de schipbreuk van de HMS Victory. Dat Britse schip zonk in 1744 in het Kanaal, waarbij meer dan duizendhonderd mensen omkwamen.

Op sociale media wordt ook regelmatig de ramp met de Herald of Free Enterprise aangehaald. Dat veerschip kapseisde in 1987 voor de kust van Zeebrugge. 193 mensen kwamen daarbij om.

Volgens de International Hydrographic Organization valt de westelijke grens van het Kanaal echter ongeveer samen met het Nauw van Calais. Zeebrugge ligt nog eens een eind ten westen daarvan. De Herald of Free Enterprise kapseisde technisch gezien dus niet in het Kanaal zelf.

Zevenentwintig doden uitzonderlijk hoog aantal voor moderne scheepsramp

Het aantal personen dat vroeger verdronk was aanzienlijk groter dan nu, zo vertelt Michael-W. Serruys via mail aan Factcheck.Vlaanderen. Serruys is expert in maritieme geschiedenis aan de VUB. ‘Er zijn door de technologische vooruitgang steeds minder bemanningsleden nodig. Ook de scheepsbouw is erop vooruitgegaan, waardoor schepen sterker zijn en minder snel zinken.’

‘De reddingslogistiek is ook verbeterd. Overal rond het Kanaal zijn er sleepboten en helikopters beschikbaar die een schip in nood kunnen helpen. Maar uiteraard beschikken transmigranten niet over deze technologie. Naar hedendaagse normen is het dus wel degelijk een uitzonderlijke ramp.’

Wel dodelijkste incident met migranten sinds begin van IOM-cijfers in 2014

Volgens cijfers van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) is dit wel het dodelijkste incident met migranten op het Kanaal. De cijfers van de Internationale Organisatie voor Migratie gaan terug tot 2014. Sinds dat jaar zijn er nooit meer mensen gestorven in één incident op het Kanaal. 

Op de website van de IOM wordt vermeld dat andere organisaties (hoofdzakelijk ngo’s) al vóór 2014 gegevens over het thema verzamelden. Geen van de organisaties die door de IOM vermeld worden, lijken ooit een dodelijker incident geregistreerd te hebben op het Kanaal.

Conclusie

De recente ramp op het Kanaal, waarbij zeventwintig migranten omkwamen, was niet het dodelijkste incident of de dodelijkste schipbreuk ooit op het Kanaal. Het dodelijkste incident aller tijden was wellicht de schipbreuk van de HMS Victory in 1744. Meer dan duizend bemanningsleden kwamen toen om. Wel is in de beschikbare gegevens geen dodelijker incident met migranten te vinden.

 
Lees ook...