Anonieme studie wijst niet op ‘toename van 84% aan hartgerelateerde sterfte’ bij jonge mannen door covidvaccins
Danone/Nutricia lanceerde enkele jaren geleden Souvenaid®, een yoghurtachtig drankje met toevoeging van een gepatenteerde mix van vitamines en mineralen, dat zou helpen om alzheimerdementie tegen te gaan. De producent was bereid om het drankje grondig te laten onderzoeken en zo geschiedde. Een internationale onderzoeksgroep zetten een studie op (1), gefinancierd door de Europese Unie, waaraan 311 mensen tussen 55 en 85 jaar deelnamen met beginnende tekens van dementie (lichte geheugenproblemen en lichte veranderingen op een hersenscan die wijzen op de eerste fase van dementie). Ze kregen dagelijks ofwel Souvenaid, ofwel een melkdrankje met een gelijkaardige smaak, gedurende twee jaar. Zowel bij de start van het onderzoek als op 6, 12 en 24 maanden werd een hele batterij neuropsychologische tests afgenomen en werden hersenscans gemaakt. Doel was nagaan of de groep die dagelijks Souvenaid gedronken had minder achteruitgegaan was na twee jaar. De onderzoekers vonden helaas geen duidelijk verschil tussen beide groepen.
Deze goed uitgevoerde studie vindt geen effect van Souvenaid op de evolutie van beginnende dementie over een periode van twee jaar. Wel scoorden de mensen in de Souvenaid-groep iets beter op de geheugentests en bleken ook de hersenafwijkingen iets minder ver gevorderd na twee jaar, maar die verschillen zijn erg miniem.
Souvenaid kost ongeveer 80 euro voor 20 flesjes. Ze worden aanbevolen ‘in het beginstadium van alzheimerdementie’, maar hebben dus geen enkel effect.
De flesjes Souvenaid van Danone/Nutricia worden verkocht om de progressie van de ziekte van Alzheimer af te remmen. Internationaal onderzoek toont nu dat deze mix van yoghurtdrank, vitaminen en mineralen geen enkel effect heeft op het voortschrijden van de ziekte. Weggegooid geld dus.