Er zijn meer dan 4 laadpunten voor elektrische auto’s in Brussel

Website oplaadpunten.org toont heel wat meer dan 4 laadpalen voor elektrische auto’s in Brussel.

18 april 2019

factcheck mobiliteit

Benjamin Dalle, lijsttrekker voor het Vlaams Parlement voor CD&V wil meer laadpalen voor elektrische auto’s in Brussel. Volgens hem staan er op dit moment maar 4 publieke laadpalen in het hele Brusselse Gewest. Toch zijn er op oplaadpunten.org heel wat meer laadpalen te zien in Brussel en omstreken. Hoeveel laadpalen voor elektrische auto’s zijn er nu eigenlijk in Brussel?

Belangrijk om te weten is dat oplaadpunten.org alle laadpalen weergeeft, zowel de publieke als de private. In oktober 2018 waren er in Brussel 44 laadpalen op openbare parkings, 27 in parkings van kantoorgebouwen en nog een handvol in parkeergarages van hotels. Deze laadpunten kwamen er met steun van Stad Brussel. Bedrijven in Brussel moeten geen belasting betalen op een parkeerplaats als die uitgerust is met een laadpaal.

De laadpalen waar Benjamin Dalle naar verwijst, zijn laadpalen die deel uitmaken van het laadpalennetwerk Charge.Brussels van het Brussels Gewest. Deze 4 laadpunten werden in februari dit jaar in gebruik genomen. Inge Paemen, woordvoerster van Mobiliteit Brussel, bevestigt dat er nog een heel aantal bijkomende laadpalen op komst zijn. Momenteel is de leverancier van de laadpalen in onderhandeling met de Brusselse gemeenten, maar het plan is om in 2019 en 2020 het netwerk verder uit te breiden.

Als laatste is er nog een enkele laadpaal aan de voet van het Atomium. Die maakt geen deel uit van het gewestelijk netwerk maar werd geplaatst door Stad Brussel. Voorlopig is dit de enige publieke laadpaal van de stad zelf.

Conclusie

In totaal zijn er minstens 76 laadpunten voor elektrische auto’s in Brussel, waarvan bijna 65 procent ook publiek toegankelijk zijn, zelfs al is het overgrote deel ervan in private handen. Het Brussels Gewest wil in 2019 en 2020 het publieke netwerk verder uitbreiden. Dat netwerk telt op dit moment 4 laadpalen.

Geraadpleegde Bronnen

Anke De Cock

Anke studeerde Geschiedenis en Journalistiek aan de KU Leuven. In het voorjaar van 2019 stond ze mee aan de wieg van Factcheck.Vlaanderen en sindsdien is ze actief als factchecker en vertaler. Eerder liep ze al stage bij de afdeling Publiekswerking van de Kazerne Dossin, waar ze werkte rond propaganda en desinformatie, en op de redactie van Pano bij VRTNWS.

 
Lees ook...
31 jul

Elektromagnetische velden van elektrische auto's liggen binnen veilige limiet

sep 2022

Elektrische auto milieuvriendelijker dan benzinewagen, ondanks grondstoffen batterij

jan 2020

Een elektrische auto is milieuvriendelijker dan een benzine- of dieselwagen

12 jan

Elektrische wagens hebben vaker pech dan klassieke wagens