Griep en COVID-19 zijn niet hetzelfde, maar coronamaatregelen maken wel korte metten met de griep

 

5 februari 2021

Normaal gezien bevindt België zich rond deze tijd van het jaar in het midden van het griepseizoen. Dit jaar bevinden we ons echter ook nog steeds in het midden van de COVID-19-pandemie en de combinatie van die twee leidt in de media en op sociaalnetwerksites tot vele beweringen over COVID-19 en de griep. We zetten een aantal populaire claims op een rijtje en controleren of ze wel kloppen.


Lees meer
 
Nee, mondmaskers veroorzaken geen hypercapnie

 

23 januari 2021

In een filmpje dat circuleert op sociale media claimt dokter Hilde De Smet dat mondmaskers gevaarlijk zouden zijn. Ze zouden zorgen voor hypercapnie, een aandoening waarbij er te weinig zuurstof en te veel CO2 in je bloed komt. De claims van De Smet zijn fout, mondmaskers zijn niet gevaarlijk en zorgen niet voor hypercapnie.


Lees meer
 
Wetenschappers hebben het coronavirus wél geïsoleerd. Het virus is helaas echt.

 

20 januari 2021

“Het coronavirus is nog nooit geïsoleerd.” en “Is de nieuwe Britse variant wel ooit onder de microscoop verschenen?” Een artikel in het Nederlandse internetmedium “De Bataafsche Courant” wil de indruk wekken dat wetenschappers die het coronavirus bestuderen eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn. Maar de claims van “De Bataafsche Courant” zijn niet juist.


Lees meer
 
Fitnesscentra zijn geen belangrijke besmettingshaarden voor COVID-19

 

15 januari 2021

Een lezer wees ons op een journaalitem van 12 november 2020 op tv-zender Één, waarin gezegd werd dat er veel COVID-19-besmettingen waren in fitnesscentra. Hiervoor baseerde Het Journaal zich op een studie uit het gerenommeerde Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Nature. Dit onderzoek ging echter over mogelijke besmettingshaarden en niet over effectieve besmettingen. Recent Europees onderzoek lijkt aan te tonen dat het aantal besmettingen in fitnesscentra verwaarloosbaar is.


Lees meer
 
Vlaams Belang onderschat de kostprijs van Unia

 

31 december 2020

Op 14 oktober postte het Vlaams Belang op haar Facebookpagina: “Het Vlaams Belang wordt door de Vivaldi-partijen en de N-VA geweerd uit de Raad van Bestuur van UNIA, een links-activistische instelling die ieder jaar €800.000 van uw belastinggeld krijgt.” Zelfs als je ervan uitgaat dat de post zich enkel op een Vlaams publiek richt, is die bewering over de financiering van Unia foutief. Het Vlaams Belang brengt namelijk alleen de bijdrage van de Vlaamse overheid in rekening. De partij vergeet de bijdrage van de federale overheid mee te rekenen. Aangezien die bijdrage gedeeltelijk bestaat uit geld van de Vlaamse belastingbetaler, onderschat de partij wat de Vlaming in totaal betaalt voor Unia.


Lees meer
 
Neen, deze brief met corona-desinformatie komt niet van het UZ Gent

 

28 december 2020

Sinds oktober circuleert er een brief op sociale media en via e-mail, met informatie, voorzorgsmaatregelen en tips rond het coronavirus. De auteur van de brief beweert dat de informatie afkomstig is van een medewerker van het UZ Gent. Factcheck Vlaanderen onderzocht waar de brief vandaan komt en of de claims over het coronavirus kloppen.


Lees meer